Hjem / Artikler / Okategoriserade / Lichen Sclerosus – en måske overset lidelse

Lichen Sclerosus – en måske overset lidelse

Dr Warming Critical Care frp

Lichen Sclerosus er en bindevævslidelse der rammer hud og slimhinder på de ydre kønsdele og huden omkring endetarmen. Det kan ramme alle, men ses 6 gange hyppigere hos kvinder, specielt i og efter overgangsalderen. I mange tilfælde mistænkes det først at være en svampeinfektion eller herpes.

Hos mange vil det være kronisk og derfor langvarig. Der kan være ro i tilstanden i perioder.

Lider man af Lichen Sclerosus, går slimhinderne bindevæv til grunde og erstattes af et fastere bindevæv, som ligner arvæv. Lichen Sclerosus bevirker at slimhinden på de ydre kønsdele bliver bleg eller hvidlig misfarvet. Slimhinden bliver tyndere, rynket og der kan opstå rifter i de ydre og indre kønslæber men kan brede sig ned i mellemkødet og omkring endetarmen.

Symptomerne på Lichen Sclerosus kan være forskellige, men de hyppigste er:

• Kløe, svie, brændende fornemmelse og smerter
  • Smerter ved samleje
  • Tynd hud, som sprækker nemt
  • Blødning i slimhinden

Selvom Lichen Sclerosus normalt viser sig i de intime områder, kan den også forekomme andre steder på kroppen, såsom:

• På indersiden af håndled
  • På/mellem brysterne
  • I nakken
  • På ryggen

Behandlingen foregår ved behandling med en salve indeholdende binyrebarkhormon. Et godt supplement til lindring af smerter og tørhed er Dr. Warming Critical Care creme, en 92% fedtcreme der er nem at påsmøre og smelter nemt ind i huden. Dr. Warming kan fås på apoteket.

Vil du vide mere om Lichen Sclerosus henviser vi til Lichen Sclerosus foreningen – www.lichensclerosus.dk

You're using an old browser

Old browsers only have partial support for new technology and doesn't give the website an honset chance to live up to its fully potential. You can easily download an other web browser that works better. Here is only a few modern browsers that works great!

Update my browser

I'd like to continue anyway